Bezoek :D - Reisverslag uit Gent, België van Inge Zijlstra - WaarBenJij.nu Bezoek :D - Reisverslag uit Gent, België van Inge Zijlstra - WaarBenJij.nu

Bezoek :D

Blijf op de hoogte en volg Inge

06 Mei 2013 | België, Gent

22 april-1 mei
Maandag 22/4. Oef wat vliegt de tijd voorbij. Het ene moment kijk ik op de klok en is het 12.00 uur en nog geen taak verder is het al weer 4 uur later. Een voordeel, voor ik het weet ben ik weer klaar.
Vandaag ben ik naar de studenten registratie geweest omdat ik mij moest inschrijven als inwoner van Gent. Eerst moest ik al voor 18 euro aan pasfoto’s maken en dan ook nog eens 20 euro inschrijf geld betalen. De eerste afspraak was eigenlijk 3 weken geleden al maar die heb ik afgezegd. Vandaag had ik dus weer een afspraak. Eenmaal daar aangekomen legde ik voor dat ik over ongeveer 8 weken al weer naar Nederland ga en het nut van de inschrijving niet zag. Als oplossing heeft de medewerkster mij een contract gegeven waar in staat dat ik 3 maanden uitstel krijg voor mijn aanmelding omdat mijn documenten ‘niet in orde’ zijn. Hierdoor scheelt het mij weer 20 euro en mijn uitschrijving heb ik ook meteen kunnen tekenen waardoor ik daar niet meer achter aan hoef!

Die middag kreeg ik een berichtje van Jolene en Marieke. Dat zijn twee studenten van Windesheim die een week in Gent zitten voor ‘internationalisering’. We hadden afgesproken om savonds ergens wat te drinken. Ik kreeg te horen dat Jolene haar tas was gestolen op de trein. Na haar bevinding wou ze het liefst naar huis. Ik vind het wel goed van haar dat ze toch in Gent blijft deze week om het programma hier te volgen en de ervaring op te doen. Jolene doet ook G&W maar zit een klas lager dan ik. Het was gezellig en ik denk ook zeker dat we nog eens contact met elkaar zullen hebben.

Toen was het al weer dinsdag. Wat zal ik hier over vertellen. Ik heb van 8.30 tot 17.30 uur op school gezeten. Ik heb bijles gevolgd over bronvermelding, maar echt veel wijzer ben ik niet. een beetje een vergooide dag naar mijn gevoel…
Woendag was het super lekker weer. Ik ben druk geweest als rooster maker en heb wat gewerkt aan mijn portfolio voor ‘Comparring education’ hier in Gent en voor het ‘internationalisering’ portfolio dat straks op Windesheim moeten worden ingeleverd. Tegen het einde van de middag gaf Robin haar afscheidsfeestje. Vrijdag 26 april vertrekt ze al weer naar Nederland en zit haar Erasmus ervaring er al weer op. (Er is hier iemand jaloers!)

Voor we het wisten was het half 7. Op naar huis om eten te koken! Nog even snel wat achter de computer zitten als roostermaker en dan is het tijd om te sporten. Ik probeer elke dag een half uurtje te sporten met een ‘doe het zelf’ filmpje. Op youtube kun je 30day shred volgen om je buikspieren te trainen. Ik heb ik gister voor het eerste gedaan en heb wel wat spierpijn dus het zal vast werken. Eens kijken hoe lang ik dit vol hou! :D

Donderdag was het weer eens tijd om mij te storten op PW4. Het is een best boek om samen te vatten dus kan ik het niet te lang laten liggen. Tegen de middag had ik een afspraak op school om mijn verklaring van dyslexie voor de Artevelde school te ondertekenen. Met deze verklaring krijg ik extra tijd tijdens de toetsen. Die middag nog even met Charlotte samen gewerkt aan onze lesvoorbereiding en ‘s avonds gezellig samen koken met Michelle. Het was echt super mooi weer vandaag dus even buiten zitten en genieten kon niet ontbreken. Op sommige plaatsen van het 27 graden!

Het dan toch echt zo ver. Vandaag, vrijdag 26 april, volg ik de laatste les met Robin samen. Helaas moesten we snel afscheid nemen want mijn volgende les begon al weer. Als aandenken kreeg ik een roodborstje aan een sleutelhanger. In het Engels noemen ze deze vogel een Robin.
Gelukkig waren we eerder klaar met de les en konden Robin en ik nog snel even een ijsje halen samen. Toch fijn op rustig afscheid van elkaar te kunnen nemen i.p.v. snel tussen de lessen door gedag moeten zeggen.

Veel tijd om te treuren was er gelukkig niet want ik kreeg bezoek uit Nederland! Bodet komt 3 nachtjes slapen en ik ben er helemaal klaar voor! Kom maar op met een fijn weekend ontspannen en even verplicht geen school!! Helaas werd ons weerzien een beetje uitgesteld vanwege een bommelding op het station in Antwerpen. Bodet heeft daar 2 uur vast gezeten, de arme schat!

Gelukkig kwam ze andere Nederlanders tegen die vaker in Belgie zijn geweest waarmee ze kon samen reizen.
Tegen 8 uur waren we eindelijk samen en hebben we op ons gemakje avond eten bereid en op de bank gehangen. Dat was wel weer genoeg avontuur voor 1 dag.

Zaterdag zijn we bijtijds uit bed gestapt om een rondje over de bloemen markt te kunnen lopen en te kunnen shoppen voor het te druk wordt in de stad. Tegen 14.00 uur is het shoppen hier geen doen meer vanwege de drukte. We hebben heel wat kilometers afgelopen die dag en zijn ook goed geslaagd met inkopen. Bodet heeft een tas, trui, riem en een topje gekocht. En ik oorbellen, een zomer jurkje en ook een topje. Wij zijn klaar voor het mooie weer dus laat die zon maar komen. Helaas denken de wolken hier in Gent daar anders over. Tijdens het winkelen vroeg een verkoopster bij de Lush of wij mee wouden dansen in hun clip. We zouden een bedankje krijgen en wat te drinken. Natuurlijk zijn wij van de partij! Met een masker op en een doek in ons haar hebben we meegedanst en lekker gek gedaan. Een foto hier van is terug te vinden in de lijst met foto. Het doel van de clip was een wedstrijd tussen de lush in Gent en de Lush en Antwerpen. Er is altijd een strijd tussen deze twee zaken en het ging er omdat ze de meeste mensen konden regelen om mee te Damen en de meeste likes krijgen op facebook. Aan het einde van de dag liet de zon zich toch nog even zien en konden we onder het genot van een wijntje en een hapje in de tuin zitten. Na het eten was het toch echt tijd om het nacht leven van gent in te gaan. Tot een uur of 4 was het gezellig maar onze voeten konden niet meer!

zondag 28 april:
De lucht is licht bewolkt maar zeker niet onaangenaam. Tijd om de Sint Baafs kathedraal te gaan beklimmen om te genieten van het uitzicht. Een ander onderdeel van mijn to-do list is een bezoekje brengen aan de chocolade bar. Na al dat wandelen van de afgelopen dagen kunnen we ons zelf dat wel veroorloven. Kyra was daar door nog net geweest dus met z’n 3en zijn we die kant op gegaan.
Voor €18 bestelden we een chocolade fondue. Nou dat wordt smullen natuurlijker. Tot dat de serveerder met 4 eierdopjes met gesmolten chocolade en een paar stukjes fruit aan kwam lopen. We had toch wel iets meer verwacht. Maar de smaak was er niet minder om! Die avond zijn we thuis gebleven. We hebben de terug reis voor Bodet voorbereid en her en der wat opgeruimd.

Maandag 29 april was al weer aangebroken. Tijd om Bodet naar het station te brengen en de school zaken weer op te pakken. Om 10.30 uur zat ik met Charlotte in de mediatheek voor ons groepswerk.
Tussendoor zou ik model mogen liggen voor gelaatsverzorging, maar helaas was mijn ‘partner’ gestopt met de opleiding waardoor ik de behandeling zelf moest gaan uitvoeren op een oefen hoofd. Als je zelf hebt ervaren wat fijn is tijdens een behandeling is het gemakkelijker in te leven wat jij moet doen. waar moet je druk geven of waar moet je juist acht om geven. Na de les snel naar huis om groepswerk af te maken. 30 april moeten we dit samen voegen, maar als alles mee zit ben ik dan in Breda.

KONINGINNEDAG!!
hup hup wekker gaat opstaan…
En daar begon de ellende al. Ik had geen brood meer en tijd om naar de winkel te gaan was er ook niet meer. Toen kyra opgehaald en samen naar de tram gelopen die uiteraard voor onze neus weg rijd. Gelukkig komt de volgende al weer binnen 10 min. Op het station moesten we nog een kaartje halen. Ik alleen van Essen naar Roosendaal maar kyra moest nog eens halen voor de hele reis. Normaal gesproken kost Essen Roosendaal 1,30 met gratis reizen op de Nederlandse spoorwegen, maar nu moest ik 4.70 betalen! Toen ik de reden van dit prijsverschil vroeg aan de verkoper kreeg ik een dom niets zeggend antwoord terug in de trend van:’ dan koop je toch lekker online’.
Nou dan gaan we zeker doen de volgende keer meneer! Oke dat hebben we gehad kom maar op met pret. Helaas was het ons niet gegund die dag en was er op het laatste moment een spoorwijziging geweest van onze trein waardoor we deze gemist hadden. De trein van Antwerpen naar Roosendaal gaat maar 1 keer in het uur dus dat was jammer. Eenmaal in Antwerpen aangekomen kregen we te horen dat spoor 22 (die wij zouden moeten hebben) problemen heeft na een aanrijding met een persoon. Gelukkig zijn de spoorwijzigingen in Antwerpen wel duidelijk aangegeven en konden we onze reis vervolgen. Het was grappig om te zien dat er zo veel mensen in Orange kleding de grens over gingen. Op het station in Antwerpen stond een studente in orange kleding wat gestrest om zich heen te kijken. Ik vroeg haar of ze ook naar Roosendaal moest en of ze met ons mee wou reizen. Zij was blij dat ze niet meer alleen was en wij vonden het wel gezellig. Wat een avontuur weer in die paar uur. Tijdens het wachten en reizen hebben kyra en ik de tijd genomen om nog wat aan school te werken. We hebben beiden het gevoel dat we nog zo veel moeten doen, maar vonden dat we de laatste Koninginnedag niet zomaar voorbij konden laten gaan. Dus dan maar werken onderweg!
In Breda aangekomen voelden we ons weer op en top Nederlander. Het weer was goed, er was muziek en een grote rommelmarkt. We hebben ons haar laten kleuren met haarkrijtjes en rond gesnuffeld tussen de kraampjes. Het was fijn om weer mijn Nederlandse abonnement te kunnen gebruiken met internet en gewoon even naar huis te kunnen bellen. In het centrum zijn we opzoek gegaan naar een orange tompoes helaas is deze missie niet gelukt. Verder waren er terrasjes om lekker te zitten en bandjes aan het optreden. Dit was puur genieten!
Tegen 21.00 uur waren we weet terug op kot en hebben we snel wat gekookt. Tussen 22.00 en 23.00 uur nog even het journaal bekeken waarin een compilatie van de hele troon wisseling te zien was. Ja het was echt een perfecte dag. We hebben genoten en toch tussendoor wat voor school kunnen doen. Wat wil je nog meer.

De dag van de arbeid 1 mei.
Woensdag opende ik mijn mail en schrok me kappot. 40 ongelezen berichten en allemaal van school en klasgenoten. Tijd om aan de bak te gaan dus! Van 9 tot 17.30 uur aan een stuk door gewerkt. Brood had ik niet en de winkels zijn dicht i.v.m. de dag van arbeid . Dan maar een zak chips er bij pakken. Tussen 18.00 en 19.00 nog wat laatste mailtjes beantwoorden en dan tijd om wat eten te maken. Kyra had vandaag bezoek ontvangen uit Nederland en was van plan om buiten de deur te eten. Ze groef of ik ook mee wilde en had eigenlijk niet zo’n zin om te koken dus waarom ook niet.
Het was leuk om kennis te maken met haar vrienden. Ze zijn met 5 man overkomen vanuit Friesland en ik vond het heerlijk om omringt te zijn door het Friese taaltje.
Eenmaal in bed voelde ik me onrustig. Ik werk hard voor mijn studie, maar ben bang dat ik moet inzien dat dingen soms niet lukken.

Tot nu toe kon ik mij op school prima redden, en als ik mijn tanden ergens in zette dan lukte dat ook. Maar zoals Erwin al in het kaartje schreef: ‘bijt je er niet op stuk’. We zullen eens zien hoe volgende week weer is.



  • 15 Mei 2013 - 15:13

    Simone:

    Wat feestelijk dat je koninginnedag ook nog hebt meegemaakt! Dat is altijd leuk, vooral als het weer goed is. Verder ben je een beroemd Lush-model geworden en doe je genoeg leuke dingen. Je studie is nog steeds een beetje een strijd. Succes ermee weer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Voor de opleiding, docent zorg en welzijn, volg ik 1 semester lang lessen aan de hogereschool artevelde in Gent. Op zaterdag 2 februari vertrek ik en verwacht eind juni of begin juli weer terug te zijn. De lessen zullen gericht zijn op bio esthetiek, onderwijskunde en internationalisering. Via deze site zal ik gaan de weg mijn ervaringen met jullie delen.

Actief sinds 29 Jan. 2013
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 7585

Voorgaande reizen:

03 Februari 2013 - 30 Juni 2013

5 maanden in Gent.

Landen bezocht: