mijn eerste examen in Gent - Reisverslag uit Gent, België van Inge Zijlstra - WaarBenJij.nu mijn eerste examen in Gent - Reisverslag uit Gent, België van Inge Zijlstra - WaarBenJij.nu

mijn eerste examen in Gent

Blijf op de hoogte en volg Inge

19 Mei 2013 | België, Gent

2 – 15 mei

Do 2 mei
De morgen begon met het voorbereiden voor volgende week. Woensdag is het dan zo ver, dan ben ik manager van een beauty dag. Ik heb alle materialen nog eens doorgenomen zodat we niks te kort komen op de dag zelf. Na de pauze had ik weer pedagogische wetenschappen 4 uur lang en toen die les klaar was stonden er nog wat mailtjes op mij te wachten. Voor je het weet is het tijd om eten te maken en vliegt de avond voorbij.

Vrij 3 mei.
JAAAH ik krijg blonde lokken in mijn haar. Michelle een klas- en kotgenoot vroeg mij om model te zitten bij haartooien. Jammer genoeg was het niet gratis, maar voor 17 euro kon ik mijn haar laten verven, koopje toch? En op deze manier kunnen we elkaar helpen. Tijdens de pauze kwamen klasgenoten met nieuwe klanten voor a.s. woensdag. Gelukkig had ik alles al goed op papier gezet en kon ik snel antwoorden of er nog plek was voor nieuwe klanten of niet. Binnen 30 minuten hadden we 2 klanten extra ingepland en waren de checklisten en materialen voorziening aangepast. Ik hoop maar dat dit de laatste wisseling is in het programma, omdat ik mij op dit schema heb voorbereid met de materialen en stoel bezetting etc. Het past allemaal precies, maar ruimte voor aanpassingen gaan lastig worden. Dan nog even door naar de Aldi voor een boodschapje en hup koken!

Zaterdag 4 mei.
Mijn planning was om er weer op tijd uit te gaan. Helaas ben ik na het uitzetten van mijn wekker weer in slaap gevallen en werd vervolgens tegen 12.00 uur pas weer wakker. Best lekker om eens wat langer te blijven liggen, maar ik kreeg er wel een schuldgevoel door. Er is werk aan de winkel.
Ook heb ik heb al een paar dagen geen beltegoed meer en als manager moet ik toch naar mijn ‘collega’s kunnen reageren. Dus snel naar de winkel. Daarna moest er nodig schoongemaakt worden, er stond een tas vol wasgoed te wachten om naar de wasbar te gaan en mijn kot was echt vuil van stof en kruimels. Tijdens het wachten bij de wasbar kon ik mooi nog even werken voor school, zo die verslapen uren zijn al weer bijna ingehaald door goed door te pakken.
Aan het einde van de middag had ik afgesproken met twee Belgen die ik had leren kennen in de stad. De Eramus erving is tenslotte om in contact te komen met mensen en met een andere cultuur. We hebben gekletst over reizen en het aangaan van een Erasmus studie, maar al gouw waren we door onze gespreksstof heen en ben ik terug gegaan naar mijn kot.
Daar stond kyra zich al klaar te maken om uit te gaan. Eigenlijk was ik van plan om mijn bed weer in te duiken omdat ik mij, ondanks het uitslapen, nog moe voelde. Helaas ;) wist kyra mij over te halen om 1 drankje te doen en ik moet eerlijk zeggen dat het toch wel fijn was, zo samen weg. De meeste mensen die ik hier speek zijn leuk om alleen mijn Erasmus tijd mee door te brengen, maar Kyra begint steeds meer een vriendin te worden.

Zondag 5 mei.
Omdat ik van 4 mei niet veel heb meegekregen hier in Gent ben ik opzoek gegaan naar een nieuwsuitzending op uitzending gemist. Je weet dat het dodenherdenking en bevrijdingsfestival is, maar de omgeving waar je in zit doet daar niks mee. Je weet hoe deze dagen normaalgesproken beleefd worden. Met scouting staan we bij de vlag op wacht en je weet dat heel het land met het zelfde onderwerp bezig is. Het gevoel van saamhorigheid, maar ik dan zonder dat mijn directe omgeving daar aan mee doet. Door contact te zoeken met mensen van thuis probeer je toch meer betrokken te zijn. Het was bijzonder om te ervaren en te beseffen dat je echt een Nederlander bent. In hart en nieren ;).
Voor wat afleiding ben ik het reizen voor volgende week gaan uitzoeken. Salina komt op bezoek en samen hebben we haar reis en treinkaartjes georganiseerd. Daarna was het mijn beurt. Ik kijk er super naar uit om een weekend weer thuis te zijn. Ik hoop woensdag de trein te halen, maar het zal krap in de tijd worden. Daarom heb ik twee kaartjes gekocht één voor woensdag en één voor donderdag. Een ding is zeker, donderdag middag ben ik weer in thuis!

Maandag 6 mei
Op tijd er uit, make-up kwasten ophalen bij Michelle, brood halen bij de bakker en huur betalen bij het hoofdkantoor. Meestal maak ik de huur over maar dit weekend was het niet gelukt en officieel moet je voor de derde dag van de maand de huur betaald hebben. Gelukkig deden ze er niet moeilijk over dat ik iets te laat was. Daarna op naar school om de documenten voor de beauty dagen te printen. En wat denk je, natuurlijk. De printers flippen. Na 1 uur van herladen kon ik verder met printen. De zon scheen lekker buiten en vond dat ik wel wat vitamine D verdiend had.
Met mijn laptop op schoot om mijn logboek bij te werken heb ik genoten van het weer.
Daarna nog een uurtje pauze en 4 uur lang make-up les. (keek aan het begin van mijn Erasmus erg uit naar deze lessen, maar merk dat ik opzie tegen het vergaren van nieuwe informatie terwijl mijn hoofd nog vol zit met PW4 en de beautydagen).
Gelukkig viel het mee en voor dit vak krijg ik alleen een aantekening en geen studie punten dus zo erg is het niet als ik iets vergeet. Ik doe wel mee met het examen zodat er hopelijk: met een voldoende afgesloten’ op het verslag kan staan. Ik heb me er verder goed voor ingezet en dus een positieve afsluiting zou fijn zijn:D
Nu eerst naar het station want Salina komt op bezoek! Door een aanrijding met een persoon kwam ze iets later aan dan gepland. We zijn tegen 20.00 pas begonnen met koken en hebben verder rustig aan gedaan die avond.

Dinsdag 7 mei.
Omdat Salina jarig is geweest kreeg ze van mij een boottocht door Gent cadeau. Vervolgt door de typische Belgische dingen als bonbons en wafels en we hebben de kathedraal beklommen om van het uitzicht te kunnen genieten. Tegen de middag thuis gegeten en daarna moest ik al weer door naar school. Ik had een vergadering ingepland om de beautydag voor morgen met het team door te nemen. De zon scheen heerlijk en iedereen wou graag naar huis waardoor de vergadering vlot verliep. Weer op Kot aangekomen heb ik samen met Salina wat lekkere hapjes en een drankje ingeslagen zodat we in de zon konden genieten. Spijtig genoeg kreeg ik bericht dat er een afmelding was voor de beauty dagen en dat er na veel schuiven een rommelen in het rooster wel een alternatief was. Daar was ik dut niet op voorbereid he! Die avond helaas achter mijn computer gezeten en met klasgenoten gebeld om alles te regelen voor morgen. Stress!! Sorry Salina niet zo leuk voor jou, maar dit moest echt even. Ik was wel blij dat Salina er was en mij probeerde gerust te stellen :D

Woensdag 8 mei.
De grote dag was daar. Eerst Salina op het station uitzwaaien en dan naar school om me nog een keer over het rooster te buigen. Niet veel later kwamen er een paar groepsgenoten om mij te helpen en binnen 30 min. was het probleem opgelost. Tijd voor koffie op het terras. Echt warm was het niet maar dat deed er niet toe. Tegen 11.00 uur waren de meesten op school en konden we op ons gemak de salon gaan inrichten en ons klaar maken. En natuurlijk ook toen kreeg ik een afmelding door : ( … ik vond het vervelend maar kon er niks mee en mijn rol was nu het aansturen en controleren van de werksters.
De klanten waren super tevreden, sommige vroegen of we een site hebben zodat ze nog eens terug konden komen. Ha ha helaas is het maar een project en een ‘echte’ salon. De planning die ik had liep uiteindelijk wel in de soep. Behandelingen liepen uit en andere klanten kwamen eerder dan gepland en ik mag ze niet te lang laten wachten. Dus hup schuiven en wisselen van behandelstoelen en werksters. Gelukkig deed iedereen goed mee en als ik vroeg om ergens in te vallen of een behandeling van een ander over te nemen dan deden ze dat. Ik heb zelf een pedicure moeten afmaken. Alleen het schoonmaken en invetten van de voeten moest nog. Gewoon doen alsof je weer waar je mee bezig bent ;). Ook de feedback van de docent was goed. Ze zag dat ik mijn best had gedaan om mij zo goed mogelijk voor te bereiden en was tevreden over hoe dag verliep. Ik was vooral opgelucht dat het er op zat en dat er geen gekke dingen gebeurd waren.
Om 18.05 uur zat de dag er op en om 18.16 uur zat ik met heel veel geluk al in de trein. JAAHH ik ging echt die avond al thuis komen!!

9-12 mei.
Gewoon thuis zijn, heerlijk! Lekker bij mijn vriend en familie op bezoek geweest. Vrijdag mocht ik 11.00 uur lang werken in de kleding zaak. Weer even wat geld verdienen! En gezellig met mama samen Moederdag voorbereid, taart halen etc.
Voor school heb ik spel kaarten geprint en geplastificeerd en een beetje mail contact gehad met wat klasgenoten, maar verder niet. Het was fijn om Gent zo los te laten. Ik kreeg thuis weer nieuwe energie en had zelfs weer wat motivatie om aan de slag te gaan en mezelf te laten zien dat ik het wel kan! En dat het helemaal goed gaat komen!

Maandag 13 mei.
Weer het zelfde verhaal als vorige week. Kwasten voor make-up les ophalen bij Michelle en brood kopen. Daarna door naar school om mijn opdracht voor chemie (onderdeel van project) af te maken. Na lang zoeken op het internet kon ik geen reclame vinden over mijn product. Uiteindelijk hebben twee docenten mij geholpen en kwamen we er achter dat het product een nieuwe naam had gekregen. Gelukkig lag er een catalogus op school en kon ik de opdracht als nog vandaag afmaken en opsturen. Tijdens make-up les werk ik graag met Kim. Ook zij is al wat ouder en ik kan het goed met haar vinden. De les was gewoon gezellig geworden en ik begin eindelijk een beetje los te komen. Er komen steeds meer mensen om mij heen waar ik steun aan heb. Kim was speciaal voor mij naar school gekomen zodat we samen konden werken, maar eigenlijk voelde ze zich niet zo fit. Het doet een mens toch goed om dat te horen :D

Dinsdag 14 mei.
Werken aan de samenvatting van PW4. donderdag hebben we een vaardigheidstoets voor 8/20 punten. En je mag een samenvatting meenemen naar de toets. Tegen de middag had ik een gesprek met Mevr. Landuyt over mijn examen rooster en daarna ben ik door gegaan naar de mediatheek om te printen wat ik al gemaakt had. Zo’n 55 pagina’s verder was de ‘samenvatting’ geprint. Ik geloof dat het meeste er nu wel in zit! Die avond nogmaals de PPT van de lessen doorgenomen en ook daar nog een selectie uit gehaald om mee te nemen naar de les.

Woensdag 15 mei.
Logboek bijwerken en de oefen opgave van PW4 maken ter voorbereiding op morgen. Mijn eerste deel examen hier in Gent, dat wordt spannend!
Ook hebben we onze laatste beauty dag gehad. Omdat we goed wisten wat er klaar gezet moest worden waren we vrij snel klaar en konden we nog snel een foto shoot houden :D.
De behandelingen gingen goed en de klanten waren zeer tevreden. Ik heb twee gelaatsverzorgingen uitgevoerd van ongeveer 2 uur per persoon. Over 3 weken heb ik mijn examen van gelaat en make-up dus kon ik mooi deze kans gebruiken om extra te oefenen




  • 19 Mei 2013 - 15:51

    Salina:

    Hee..
    Toch weer vanalles meegemaakt. Examens maken, betekend eind in zicht ;-)
    Nog even bikkelen :-) zet hem op. Tot snel!
    Xx

  • 19 Mei 2013 - 18:40

    Nadia:

    Hey meid,

    Leuk om je verhalen te lezen!!!! Laatste loodjes zijn t zwaarst, maar je kunt t.
    Ik lees hier een verhaal van een doorzetter.

    Succes nog even, liefs nadia

  • 02 Juli 2013 - 10:31

    Simone Groeneveld:

    Wat mooi om te lezen over "jouw" salon, dat heb je knap gedaan! Weer een volle, drukke week voor jou. Je bent geen thuiszittype.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Voor de opleiding, docent zorg en welzijn, volg ik 1 semester lang lessen aan de hogereschool artevelde in Gent. Op zaterdag 2 februari vertrek ik en verwacht eind juni of begin juli weer terug te zijn. De lessen zullen gericht zijn op bio esthetiek, onderwijskunde en internationalisering. Via deze site zal ik gaan de weg mijn ervaringen met jullie delen.

Actief sinds 29 Jan. 2013
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 7587

Voorgaande reizen:

03 Februari 2013 - 30 Juni 2013

5 maanden in Gent.

Landen bezocht: