De laatste weken van de maand mei - Reisverslag uit Gent, België van Inge Zijlstra - WaarBenJij.nu De laatste weken van de maand mei - Reisverslag uit Gent, België van Inge Zijlstra - WaarBenJij.nu

De laatste weken van de maand mei

Blijf op de hoogte en volg Inge

03 Juni 2013 | België, Gent

16-31 mei
Donderdag 16 en vrijdag 17 mei heb ik zonder te overdrijven 12 uur p.d. aan school gewerkt. Ik ben bezig met een lesplan met creatieve werkvormen, maar elke letter werd gewogen bij de feedback. Niet normaal hoe uitgedacht één les moet zijn, dit is niet reëel. Ik heb donderdag gewerkt om het zo goed mogelijk af te maken, maar wij kregen vrijdag nog mega veel feedback. Per 10 min moet er een lesdoel geformuleerd worden volgens bepaalde regels. Ook moet elke inspiratie op de correcte wijze in de bronvermelding worden opgenomen als afbeelding, boek, website, parafrase of citaat. En het moet creatief zijn en een verschillende taxonomie bevatten. Opbouwend van reproductie vragen naar zelf gestuurd leren. En na elke lesfase, niet een na elke les maar elke 10 min. komt er een synthese waar in het lesdoel gecheckt moet worden of deze behaald is. A.s. woensdag moeten we met de groep lesgeven dus dat wordt nog hard aan de bak!
Ik ben na de feedback nog even gebleven voor concrete feedback van de docent waar ik persoonlijk aan moet werken. Daarna hebben we even informeel kunnen praten en dat heeft mij goed gedaan. De docent liet mij weten dat ze graag meer studenten zoals mij in de klas zouden willen. Ik doe mij best en zet me goed in, ook heeft de docent goede feedback over mij gelezen van mijn groepsgenoten. Inhoudelijk mag ze nog niks zeggen, maar ik geloof dat ze wel aan mij zag dat ik dit even nodig had. Ik heb de laatste tijd veel twijfels/onzeker en een compliment doet een mens dan goed.

Zaterdag heb ik boodschappen gedaan, want het moest echt weer!! Ik had geen brood, groente of aardappel meer in huis. Het was heerlijk om weer alles aan te vullen met lekker en verse dingen. En ik heb vooral gelet op de aanwezigheid van lactose i.v.m. mijn allergie. Het was weer even nodig om deze in acht te nemen.
Daarna ben ik bezig geweest met, hoe kan het ook anders, school. Ik had de smaak te pakken en heb goed doorgewerkt. Tegen 01.00 uur ‘s nachts had ik mijn portfolio voor Comparing Education af en ook de power point presentatie heb ik er door geknald. En nu met een voldaan gevoel slapen!!

Zondag werd ik om 8.00 uur wakker en zag op de chat dat mijn groepsgenoten ook al weer achter de computer zaten. Na de eerste berichte en feedback over en weer naar elkaar ben ik er even tussen uit gegaan. Er was weer een bloemenmarkt en ik vind het heerlijk om daar door te wandelen en een bloemetje te halen om op kot te zetten. In Nederland vond ik bloemen wel oke maar kon ze nooit levend houden, maar hier hecht ik er toch wel waarde aan en vind het fijn als mijn kamer door bloemen wordt opgefleurd. Toen ik terug kwam stond de chat vol berichten die, helaas nergens concreet toe leiden. Frustrerend als je zo veel tijd kwijt bent aan het heen en weer berichten zonder enig effect. Dan maar bezig met andere taken. A.s. woensdag heb ik ook mijn examen voor taal dus heb ik de aantekeningen er bij gepakt en wat oefeningen gemaakt.
Plots zag ik dat mijn laptop zich vanzelf afsloot, hij krijgt ineens kuren (is vast ook overwerkt).
Tijd voor een back-up te maken. Gewoon voor de zekerheid! Tegen 16.00 uur was ik er klaar mee. Genoeg gestrest, mijn hoofd had er ook even geen zin meer. Ik heb Cathelijne gevraagd of ze mee ging voor een drankje op het terras. Het was nog fris, maar de zon scheen dus ik was content.
Terug op Kot had ik mij voorgenomen nog weer goed aan de slag te gaan. Blijkt internet er uit te liggen. Oke dan maar TV kijken boven en wat denk je, zitten we opeens met 10 man boven. Nooit geweten dat de andere mensen ook allemaal nog op Kot waren. De meeste bewoners gaan in het weekend naar huis. Waar een internetstoring al niet goed voor is. Toch wel gezellig zo’n avond op de bank met de huisgenootjes, door alle school drukte hebben we dit al een tijd niet gedaan.

Maandag 20 mei
Goede morgen meneer de bouwvakker. Het is een feestdag en jij komt mij om half 8 wakker maken met een boormachine. Bedankt he! En mijn voorstel was om eens wat langer in bed te blijven liggen. Ben daar hard aan toe! Gelukkig was hij met 15 min al klaar en kon ik nog een keer omdraaien. Het deed me zo goed om te blijven liggen, gewoon even niks. Toch zat er in mijn achterhoofd een stemmetje dat mij hielp herinneren aan al het werk dat er nog ligt. Voor het eerst sinds tijden is het mij gelukt om dat te negeren en tijd voor mezelf te nemen. Tegen 10.00 uur toch maar opstaan en met een lichte angst de groepschat geopend. ‘Helemaal niks!’ WHAT!? Waarschijnlijk bewaard iedereen, net als ik, zijn tips en tops voor morgen tijdens de vergadering. PRIMA!
Ik kreeg weer zin om mijn bureaublad te ordenen want het was een gaos, net zoals mijn kamer. Het leek wel een kinderboerderij met megaveel stofkonijntjes. Zo swiffer er door, Typhoon muziek aan :D heerlijk! Tegen 11.30 uur tijd om lekker te brunchen met een volkorenbroodje gezond en een appel. En daarna bezig voor mijn portfolio van Windesheim. Heb weer aardig de smaak te pakken, zal het dan toch nog goed komen?
Oja ik heb ook een nieuwe spreuk van de week. Deze woorden komen van een vriendin van Kyra: ‘’Wat minder onzeker zijn en wat meer durven! Je leeft maar één keer!’’

Dinsdag 21
8.30-12.30 Make-up les, laatste les. De docent zag dat ik gegroeid was in vergelijking met de vorige keer, weer een compliment te pakken! :D. Tijdens de pauze naar de AVA gesjeesd om lamineervellen te kopen en daarna door naar de mediatheek om het een en ander te printen. Om 13.00 uur kwamen we met de groep samen om de praktijktoets voor morgen voor te bereiden. Tegen 17.30 waren we klaar en zijn we met wat klasgenoten bij de pizzeria wezen eten. Later die avond kreeg ik een telefoontje dat het werk van die middag niet meer geopend kon worden van de USB stik. PROBLEEM! Gelukkig was ik zo eigenwijs dat ik van de meeste dingen een kopie heb gemaakt en de bestanden die ik niet had stonden nog wel bij groepsgenoten op de computer, gelukkig.

Woensdag 22
8.00 uur was ik in de mediatheek begonnen om de aandachtspunten voor het taalexamen nog eens door te nemen. Om 9.00 uur: op naar de laatste les van agogiek tot 10.30 uur. Daarna door van 10.40 uur tot 13.00 uur voor het taalexamen. En van 13.30 uur tot 17.30 uur was het praktijk examen van project waarin we als groep moesten lesgeven.
Toen dat achter de rug was, was ik echt kapot. Ik had hoofdpijn en was op van de spanning. Gelukkig had ik een fijn gesprek met Kyra gehad. Die avond nog even gewerkt aan mijn portfolio, maar echt veel werk heb ik niet meer verzet.
Donderdag 23
Om 7.00 uur ging mijn wekker. Ik had me voorgenomen om aan PW4 te werken, omdat ik die middag de laatste les van PW4 had voor vragen te kunnen stellen. De meeste vragen die ik kon bedenken waren vooral kennis vragen die te beantwoorden zijn met goed studeren. Tussendoor nog even de presentatie voor (morgen) vrijdag doorgenomen. Ik had de tekst al uitgeprint en ben de belangrijkste woorden gaan arceren zodat die gemakkelijk terug te vinden zijn.
Na de les nog snel even naar de Aldi voor een boodschap en dan door naar huis om te koken en mijn tas klaar te maken voor de praktijkles van morgen. Later die avond ben ik op de fiets vast de route voor morgen gaan uitproberen. Ik heb morgen ochtend les op een andere locatie en vind het wel zo fijn als ik weet hoe ik daar moet komen! Vooral omdat we de afrondende presentatie voor Comparing Education moeten houden.

Vrijdag 24
8.00 uur Michelle en Neeltje staan met mijn logeer matras voor mijn deur. Ik had deze aan Michelle uitgeleend, maar na de les van vandaag gaat Michelle meteen door naar huis en ik krijg bezoek dus moest het matras wel die morgen worden teruggebracht. Toen op mijn gemakje naar school om de presentatie te geven. Het ging erg goed en ook de klas deed goed mee met de interactie opdrachten die ik er tussendoor had gestoken. Om 12,30 uur was de les afgelopen op de ene locatie en om 13.00 uur begon de andere les al weer op een andere locatie. Het regende en ik had de wind tegen. Bah wat een dag! Gelukkig startte de les wat later en kon ik nog even bijkomen en een broodje eten. Om 18.00 uur was de les afgelopen. WEEKEND!!
Marc kwam dat weekend langs, maar stond helaas in de file en moest ik nog even geduld hebben.
Het was heerlijk om weer even samen te zijn. Lekker samen koken en een daarna bank hangen met een drankje en een hapje.

Zaterdag 25
Uitslapen! En toen we eenmaal wakker waren hadden we nog zoveel om elkaar te vertellen! Marc is sinds deze week aan de politie opleiding begonnen en heeft daardoor veel nieuwe mensen ontmoet en dingen gedaan. Toen ons buikje begon te knorren was het toch echt tijd om uit bed te komen. We besloten in de stad een broodje te halen en meteen even te winkelen. Het resultaat? Een nieuwe Bikini :D !
Echt bijpassend bij het weer was het niet, maar het was droog dus ons hoor je niet klagen. Aangezien Marc nogal spierpijn had van zijn eerste week kon ik mooi mijn nieuwe massage vaardigheden gaan uitproberen. Daarna nog even een drankje en een hapje genomen als voorafje en vervolgens zijn we uit eten geweest bij Amadeus (met onbeperkt spareribs eten)! Het was heerlijk en we hebben er van genoten. Nog even wandelen en voor we het wisten was het 24.00 uur. Met onze goed gevulde buiken hadden we niet echt zin om nog uit te gaan. Ook merkte ik dat de drukke week er behoorlijk in hakt. Juist nu ik rust neem merkt ik dat ik nog behoorlijk moe ben.

Zondag 26
Tijd voor een zondag brunch met een goed gevulde soep! Een beetje pasta wat gehakt en groentes. MMMMmmmm. Gelukkig kwam de zon door en konden we even buiten zitten en simpelweg genieten. Toen was het toch echt tijd voor Marc om zijn tas en weer te pakken en voor mij om mijn kamer weer op te ruimten. Het blijft lastig om ‘afscheid’ te nemen. Toch mag ik van geluk spreken dat het mogelijk is om bezoek te ontvangen. Het weekend heeft mij super goed gedaan, helaas is het zo snel voorbij gegaan.

Maandag 27
Tja wat zal ik zeggen. De lessen zijn afgelopen en het fulltime studeren kan gaan beginnen. Vandaag was de eerste dag. Ik heb een planning gemaakt met welke hoofdstukken en vakken er wanneer afgerond of gestudeerd moeten zijn. Voor vandaag staan er 2 hoofdstukken van PW4 op de planning. Daarnaast wil ik het een en ander gaan klaarmaken voor het afronden van de Erasmus. Morgen heb ik een gesprek met Els Landuyt over stage, maar zij is ook mijn Erasmus begeleider. Misschien dat we al het een en ander kunnen ondertekenen of afspraken kunnen maken voor het afronden.

Dinsdag 28
Vandaag heb ik twee afspraken. Een met mevrouw Landuyt over stage en ik hoop dat er ook tijd is om het over het afronden van de Erasmus is. Daarna hebben we nog een overleg met de groep van project voor de presentatie en verdediging van het gemaakte lesmateriaal. Ik ben deze morgen begonnen met het herhalen van de geleerde stof van PW4 van gister, maar kwam er al gouw achter dat ik niet verder ben gekomen dan het eerste hoofdstuk. Humm niet echt volgens schema… maar goed. Daarna heb ik alle aandachtspunten voor de verdediging van het project in 1 document gezet, omgezet tot vragen en deze voor mezelf beantwoord.
Het gesprek over stage verliep goed. De docent was zeer positief over het verslag en de verschillende bronnen die ik had gebruik om mijn ontwikkeling in kaart te brengen. De stage was ook leuk en verliep goed. Een cijfer kon ze mij helaas nog niet geven, maar dat het een voldoende wordt is wel duidelijk. Oke 3 ETC’s binnen, nice :D. Ook het overleg met de groep ging goed. Ze waren al begonnen omdat ik nog in gesprek was, maar kwamen met goede ideeën. We hebben de lijst besproken die ik had opgesteld en eigenlijk kwam alles wel terug in het huidige idee. Ik krijg er bijna zin in om de presentatie te houden! Terug op kot heb ik treinkaartjes geregeld om weer even naar huis te gaan. Mijn ouders en vrienden denken dat ik donderdag avond pas arriveer, maar ik ben van plan om een dag eerder te komen als verrassing.

woensdag 29
Om 7.20 uur stond ik bij de dichtstbijzijnde halte van mijn kot op de tram te wachten. Ik kijk er zo erg naar uit om weer thuis te zijn, hoe eerder hoe beter :D. Tegen 14.00 uur was ik thuis in kampen. Ik wist dat er tegen die tijd nog niemand thuis zou zijn, maar dat gaf niet. Kon ik nog mooi even aan mijn portfolio werken en beginnen aan de theorie van Agogiek (PW4 kwam mij even mijn neus uit). Ook al had ik net een beste reis achter de rug, ik had ineens enorm veel energie en het werk ging dan ook als een speer. Tegen 17.00 uur kwamen mijn ouders thuis en waren super verrast natuurlijk. Na het eten was het tijd om Marc te verassen. Om er zeker van te zijn dat hij wel thuis was heb ik hem gevraagd om op skype te komen. Het was tegen 20.00 uur toe we besloten een rondje te gaan lopen en wat denk je, lopen toevallig de kinderen van de avond4daagse langs Marc zijn huis. Super leuk om een aantal kinderen van scouting weer te zien. Helaas moest ik ze wel teleur stellen dat ik maandag nog niet naar scouting kan komen, omdat ik dan weer terug ben in Gent. De dag was goed, lekker gewerkt voor school & lekker genoten van het thuis zijn.

vrijdag 31 mei.
Vandaag was voor Marc de dag aangebroken dat hij zijn beëdiging bij de politie mocht doen. We zijn met de auto naar Apeldoorn gereden. Marc (en zijn klasgenoten) moest daar al wat eerden zijn om het tenue aan te trekken en om er zeker van te zijn dat ze er op tijd waren. In de tussentijd heb ik geprobeerd nog wat voor school te leren en had mijn papieren al meegenomen. De beëdiging begon met een filmpje over de politie. Daarna volgde het officiële gedeelde en de middag werd afgesloten met het maken van foto’s. Terug in kampen hebben we met Marc zijn ouders, zussen en aanhang op het terras gezeten om te proosten op deze speciale gelegenheid. Het was een heerlijke en mooie middag! Er was wel veel wind, maar gelukkig ook zon!

  • 03 Juni 2013 - 23:37

    Salina:

    Heee..
    Weer druk geweest zo te lezen! Gelukkig duurt het nog maar even! Nog even druk zijn en dan lekker uitrusten en vakantie vieren! :-)..
    Succes met de laatste lootjes. Zet hem op, je kunt het!
    Xx

  • 02 Juli 2013 - 11:56

    Simone Groeneveld:

    Volgens mij gaat het de goede kant op. Er gebeurt nog genoeg wat roet in het eten gooit, maar je krijgt en rondt dingen af en krijgt positieve feedback. Gefeliciteerd met de beëdiging van je vriend. Goed dat je zo hard aan het studeren blijft.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Voor de opleiding, docent zorg en welzijn, volg ik 1 semester lang lessen aan de hogereschool artevelde in Gent. Op zaterdag 2 februari vertrek ik en verwacht eind juni of begin juli weer terug te zijn. De lessen zullen gericht zijn op bio esthetiek, onderwijskunde en internationalisering. Via deze site zal ik gaan de weg mijn ervaringen met jullie delen.

Actief sinds 29 Jan. 2013
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 7584

Voorgaande reizen:

03 Februari 2013 - 30 Juni 2013

5 maanden in Gent.

Landen bezocht: