Op naar het laatste examen. - Reisverslag uit Gent, België van Inge Zijlstra - WaarBenJij.nu Op naar het laatste examen. - Reisverslag uit Gent, België van Inge Zijlstra - WaarBenJij.nu

Op naar het laatste examen.

Blijf op de hoogte en volg Inge

16 Juni 2013 | België, Gent

Zaterdag1 juni.
Het is juni!! Nog maar 14 dagen en dan zitten mijn toetsen er al weer op!
Ik ben begonnen met een uurtje werken voor school, maar ik zag dat mijn vader wel een handje kon gebruiken in de tuin. En om eerlijk te zijn vond ik het ook wel fijn om even buiten te werken. Het weer was helaas wel wat somber, maar daar hebben we een dikke trui voor. Tegen het middag eten ben ik met Salina naar de stad geweest om lekker bij Effes te lunchen. Daarna weer terug de tuin in, even met de neus in de boeken en savonds ben ik voor de TV op de bank beland met Marc samen.

Zondag 2 juni familiedag en tas inpakken.
Het was heerlijk weer buiten en ik heb echt genoten van het weerzien met mijn familie. Ik dacht altijd dat ik niet echt een familie mens was, maar nu ik in het ‘buitenland’ zit ben ik mijn vertrouwde omgeving en familie meer en meer gaan waarderen! Weer thuis aangekomen heb ik de terugreis uitgezocht en mijn tas ingepakt.

Maandag 3 juni.
Tijd om weer naar Gent te gaan. Met een ligt tegenzin loop ik naar de bushalte om aan de terugreis te beginnen. Mijn laatste reis met de trein naar Gent om we te verstaan :D. Gelukkig zaten er aardige mensen op de trein waarmee ik gezellig heb kunnen kletsen.
eenmaal op Kot was het tijd om mijn tas uit te pakken en wat boodschappen te doen. Daarna was Kyra ook weer op Kot en hebben we in vogelvlucht onze weekendverhalen gedeeld. Na het eten ging kyra nog even wat voor school doen en ben ik onder de douche gestapt. Ik was net klaar met het zeep af te spoelen toen er een hoop lawaai op de gang ontstond. Aan de gang zijde waar mijn douche aangrenst zit een brandslang en daar hoorde ik gerommel. Snel afdrogen, aankleden en kijken wat er aan de hand is. De deur tegenover mijn kamer stond open en door het raam ,aan dus de buitenzijde zag ik een vlammen zee omhoog komen. de bandslang deed het niet dus heb ik opberg bakken om gegooid om die met water te kunnen vullen. Gelukkig was de bandslang van verder op in de gang er al bijgehaald. Wij moesten onze kamers verlaten. Ik heb zo snel mogelijk mijn portemonnee en pasport gepakt want je weet maar nooit hoe ver het nog gaat. Drie brandweerwagens en een ambulance kwamen de straat in rijden. Daarna stuurden ze ons naar de binnenplaats waar we helaas niks meer zagen van het spektakel. Gelukkig is er binnen niks afgebrand en zijn er geen gewonden gevallen. Wel is er veel rook binnengekomen waardoor alles ruikt naar gerookte paling, Bah. Morgen maar even luchtverfrissers kopen…

4 juni.
Mijn wekker gaat altijd om 7 uur zodat ik een vast ritme van opstaan en slapen aanhoud. Ik begon de morgen met rustig wakker worden en een ontbijtje. Daarna heb ik de computer aangezet en ben ik me bezig gaan houden met het vak agogiek. Tegen het middageten zaten hoofdstuk 1 en 2 er aardig in. Tijd voor een pauze. Ik had nog een beste waszak vol vuile was liggen dus op naar de wasbar! Daar heb dit verslag bijgewerkt en ben ik opzoek geweest naar berichten over de brand van gister, maar tevergeefs. Toch maar aan mijn huisgenootjes vragen of ze foto’s voor mij hebben. Nog even de was ophangen en dan bezig met een deel van hoofdstuk 3. Toen mijn concentratie op was heb mijn portfolio er weer bijgehaald. Toch met school bezig, maar dan even op een andere manier.

5 juni.
Oei morgen is mijn toets al voor 6 ect’s en ik ben nog lang niet zeker van mijn zaak. Daarom van 9 tot 12 en van half 1 tot 6 aan het leren geweest. De inhoudsopgave van de syllabus was mijn structuur. Toen uit de samenvatting die ik al had de hoofdzaken gehaald en daarna mijn kennis gecheckt met de PPT’s van de lessen.
Even kreeg ik de smaak van het blokken te pakken tot ik na het eten een dipje kreeg. Ik kon niet eens meer op de namen of de termen komen die centraal staan bij PW4. Kyra bood mij aan om samen te gaan hardlopen. Zo gezegd zo gedaan. Tegen 21.00 uur toch nog het laatste hoofdstuk er bij gepakt zodat ik alles in 1 dag nog eens had doorgenomen.

6 juni.
Donderdag morgen werd ik om 6.00 uur wakker met het zweet op mijn voorhoofd en mijn hart in mijn keel. Oke het blijkt wel weer dat ik verre van stressbestendig ben, maar moet er nou echt zo’n drama van gemaakt worden? Het gaat om 6 ect’s en ik wil dit erg graag halen, maar momenteel zit ik mezelf alleen maar in de weg met mijn zenuwen. En het logisch nadenken wordt er zo ook niet beter op. Ik probeer de structuur waarmee ik gister was begonnen uit mijn hoofd te leren zodat dat mijn basis wordt tijdens het maken van de toets, maar te vergeefs.
Toch maar even mijn hulplijn van thuis inschakelen in de hoop dat ik die knop dan wel om kan zetten. Van mijn vader kreeg ik de tip om even met wat anders bezig te gaan zoals sporten of dergelijke. Komt dat even goed uit, ik moet nog boodschappen doen en kan mooi fietsend naar de Aldi en met een volle tas terug komen. Eenmaal terug op kot voelde ik mij al wat beter en ook kwamen de hoofdonderwerpen van PW4 weer langzaam boven borrelen. Ik hoop echt dat het voldoende is en zo niet, dan moet ik maar leren accepteren dat je niet altijd alles (hoe graag je het ook wil) in één keer goed kan doen. Ik heb wel wat kunnen invullen, maar veel toch met een twijfel. Het was deels meerkeuzevragen en deels openvragen. Helaas werkt de opleiding met giscorrectie en krijg je voor elk foute antwoord -0.5 voor geen antwoord 0 en voor een goed antwoord +1.0. Als je echt geen idee hebt is de kans maar 25% dat je goed gokt en 75% kans dat je minpunten krijgt. Dus dat maakt het nog spannender. De uitslag komt eind juni begin juli…..

7 juni
Tijd om de presentatie voor groepswerk in elkaar te zetten. Om 9.00 uur was ik op school om de verslagen nog eens door te nemen en mij voor te bereiden. Om 10.30 uur kwamen we samen om de foto’s voor de prezi te maken, de voorstellen verder uit te werken en de taakverdeling te maken. tussendoor zijn we gezamenlijk bij de pastabar wezen lunchen. Dat was erg gezellig en lekker!
daarna weer terug naar school om de laatste dingen te bespreken en tegen 15.00 uur waren we klaar. Thuis nog even de afspraken uitwerken en naar de groep mailen. Het weer is super buiten en samen met een kotgenootje ben ik naar het park gegaan om bij te kletsen in te zonnen. Ze had met nog twee meiden afgesproken waaronder een Zweedse Erasmus studente. Ik had in de planning om voor agogiek bezig te gaan en voelde me een beetje schuldig dat ik in het park zat, maar af en toe moet dat even kunnen. Die avond heb ik nog wel geprobeerd om te leren maar echt opnemen lukte niet meer. Dan maar op tijd naar bed.

8 juni.
7.30 uur opstaan, wat eten en om 8.00 uur zat ik al aan hoofdstuk 4 van agogiek om deze door te nemen en samen te vatten. Tegen 9.00 uur toch maar even een rondje hardlopen want na een warme dag heb ik daar ook geen zin meer in. En rond 10.00 uur was ik al weer terug en had ik gedouchte en al. Tot 12.00 bezig geweest met hoofdstuk 4 en 5 samenvatten en de bij behoorde PPT uit te zoeken. Toen dat klaar was hoefde ik het alleen nog uit te printen in mijn hoofd te stampen, maar eerst lunchen! Samen met Kyra een lekker broodje gekocht en op de binnenplaats in de zon opgegeten. Het was echt warm, maar ow wat deed dat goed om daar te liggen in de zon met een lekker broodje. Ik mocht een uurtje pauze van mezelf daarna moest er toch echt weer gewerkt worden. Voor €0.80 bij de kopie shop mijn documenten afgedrukt, en die shop ontdek je dan tijdens je laatste dagen… het is daar veel goedkoper dan op school en het papier is ook dikker en witter. Maar goed ik kon weer verder. Het is nu nog een kwestie van linken leggen, ezelsbruggetjes maken en veel herhalen.

9 juni.
Ja lekker het is zondag! Voor de verandering ga ik vandaag…. Leren! Wat meer kan ik zeggen…
10 juni.
leren voor het praktijk examen van bio- esthetiek vak studie 2.
Stampwerk! Er zit veel theorie achter de handelingen en producten die gebruikt worden tijdens het praktijk examen van gelaatsverzorging en make-up. Daarom heb ik een samenvatting gemaakt in een tabel om overzicht te creëren in welke volgorde, welk product voor welke huidsoort gekozen kan worden en welke werkzame stoffen het bevat. Daarnaast moeten we ook benamingen van huidaandoeningen kennen en de aandoening herkennen. En zitten er twee massages in de verzorging. Voor make-up is het iets minder werk maar toch moet je de producten kennen en weten welke gelaatsproblemen je op welke manier gaat aanpakken. Tegen de middag was de samenvatting klaar en heb ik heerlijk met kyra samen geluncht. Zij had nog aardbijen en ik had twee eitje gekookt en verse producten voor een broodje gezond meegenomen naar haar kot. Dat was weer een feestelijke lunch :D. Daarna naar de coppie chop om te printen en de rest van de dag heb ik alles herhaalt en herhaalt :S.

11 juni.
JA weer een dag om nog eens de stappen te herhalen. Daarnaast heb ik rond gevraagd op kot of er mensen beschikbaar waren waar ik op mocht oefenen. Tegen 12.00 uur had ik alle behandelingen op een persoon geoefend. Ik had niet alle materialen en producten op kot, maar dat hebben we gewoon gedaan alsof. Een washandje gebruiken als kompresdoek en een cleansing lotion als peeling product. Maar het deed mij wel goed om de handelingen nog eens te herhalen. Er waren enkele stappen waar ik nog mijn bedenken bij had en kon deze nog gaan opzoeken of op de facebook pagina zetten van de klas. Daarop kwamen trouwen nog veel vragen voorbij! Zo te merken zijn er meer mensen niet helemaal zeker van hun zaak. De massage heb ik al meerdere keren doorgenomen, daar ben ik niet zo bang meer voor, maar ik hoop dat ik morgen op de juiste termen kan komen. Het is toch bijna alsof je een tweede taal leert met al die benamingen van aandoeningen. Vanavond mooi op tijd naar bed en morgen gaan met die banaan!

12 juni.
Nou daar gaan we dan. Tegen 5.00 uur lag ik al wakker en wist niet goed hoe ik mij moest voelen. Ik heb geoefend en goed meegedaan tijdens de lessen. Dus wat dat betreft moet het wel goed komen, toch voel ik mij niet op mijn gemak. Van 8.30 tot 12.30 het examen gehad. Het model dat ik kreeg toegewezen was een dame op leeftijd met rimpelige oogleden en een vervuilde huid van het roken. Ik had veel werk aan haar qua huid analyse en reiniging er van waardoor de massage in het geding kwam. Ook toen het tijd was voor de make-up had ik moeite met de rimpelige oogleden. Het oefenen op kot en tijdens de lessen was op strakke jonge huidjes, dat werk toch wel even wat anders dan dit. Nee echt een succes was het niet, maar ik weet dat ik ook dingen wel goed heb gedaan! Het is nu afwachten of ik de leerkracht voldoende heb kunnen laten zien. Die middag was ik er even helemaal klaar mee en wou het liefst weer mijn bed in kruipen. Gelukkig moest kyra nog de stad in voor beltegoed en hebben we er samen een gezellig uurtje van gemaakt.
Helaas voor korte duur want mijn volgende examen is morgen al weer dus, terug aan de slag. Gelukkig had ik dit van al bestudeerd en samengevat waardoor het een kwestie van ophalen en herhalen is.

13 juni.
Wouw dit keer werd ik wakker gemaakt door de wekker in plaats van de spanning en ben zelf nog even blijven liggen om te snoozen. Tegen 8.30 toch maar mijn bed uit en nog een keer alles herhalen. Alles wat er in mijn samenvatting staat kan ik benoemen, dus als de toets uit reductievragen bestaat moet het goed komen en bij toepassingsvragen wordt het gewoon afwachten. Ja hoor een half om half toets. Deels openvragen en deels meerkeuze. Ik heb er wel een goed gevoel over, nu maar afwachten of dat terecht is of niet.. eenmaal thuis had ik eerst even pauze genomen. Lekker met kyra wat boodschappen doen en daarna begonnen met eten koken. Het was gezellig in de keuken en zijn daar even blijven zitten om bij te kletsen met wat huisgenootjes. Daarna toch echt even aan de slag voor school want morgen is mijn laatste opdracht. De afsluitende presentatie van project en de verdediging van ons materiaal. Even uitzoeken welke woorden en termen ik het best kan gebruiken morgen.

14 juni.
6.30 uur er uit om nog een keer de steekkaartjes door te nemen. Tegen 8.15 uur was ik op school. Ik was er helemaal klaar voor en de presentatie ging ook goed! Daarna volgende er een toetspraak van mij aan mijn begeleiders en klasgenoten. Ik had voor mijn begeleiders een mok met een afbeelding van kampen er op en voor de klasgenoten een sleutelhanger met 2 klompjes er op die in een delfts blauwe stijl beschilderd waren. Ik kreeg van iedereen een dikke knuffel en van mijn begeleiders kreeg ik ook mooie woorden terug. Ze vonden mij een super leerling en zouden er graag meer zoals mij in de klas willen hebben. Ik ben een harde werker, zet ik optimaal in en heb ik mij kunnen aanpassen aan mijn omgeving. De klasgenoten gaven aan dat ze zeker gaan missen en dat het nog stil gaat worden volgend jaar als ik er niet meer ben. Daarna zijn we met de klas uit eten geweest bij de chinees. De meesten ging toen door naar huis om het weekend thuis door te brengen en enkelen bleven nog een afzakkertje doen in de kroeg. Een gezelligere laatste dag kon ik mij niet wensen. Toen kyra die avond thuis kwam van stage zijn we ons klaar gaan maken om een avondje te stappen!
We waren eerst nog wat sceptisch of wel volk zou zijn in de stad omdat er nog wel examen zijn en het is vrijdag waardoor de meeste studenten naar huis gaan, maar eenmaal daar aangekomen was het super druk en super gezellig waardoor er tegen 6.30 uur pas weer thuis aankwamen.

15 juni.
Uitslapen! Daarna was opruimen op mijn kamer, school papier uitzoeken en lekker tijd voor mezelf om mij op te maken, nagelslakken etc. heerlijk. Daarna met kyra de stad in om spullen voor in het kraampakket voor mijn zus te kopen. En die avond zijn we met tappas hapjes voor de TV op de bank beland. Een heerlijk bij kom weekend na een stressvolle periode. Veel slapen, lekker eten en de gezelligheid opzoeken. Ik heb eindelijk weer het gevoel alsof ik leef :D en dat voelt goed!


  • 02 Juli 2013 - 14:55

    Simone Groeneveld:

    Wat eng, een vlammenzee naast je kamer. Je gaat eerst het vuur proberen te blussen en pakt daana koelbloedig je spulletjes. Daarna heb je een tentamen en DAT vind je eng... Zo te lezen was iedereen echter super tevreden en wat kreeg je mooie complimenten! Zo kun je gerust weer terug!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Voor de opleiding, docent zorg en welzijn, volg ik 1 semester lang lessen aan de hogereschool artevelde in Gent. Op zaterdag 2 februari vertrek ik en verwacht eind juni of begin juli weer terug te zijn. De lessen zullen gericht zijn op bio esthetiek, onderwijskunde en internationalisering. Via deze site zal ik gaan de weg mijn ervaringen met jullie delen.

Actief sinds 29 Jan. 2013
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 7572

Voorgaande reizen:

03 Februari 2013 - 30 Juni 2013

5 maanden in Gent.

Landen bezocht: